Van fiets naar camper!

18 september 2017

De serveerster in Morro Bay raadt ons aan om naar Solvang te gaan, een "Deense" stad die volgens haar "off the beaten path" is. Amerikanen die doen alsof ze in Denemarken zijn, inclusief klederdracht. Heerlijk, dat moeten we even zien. Het blijkt toch wel echt toeristisch en we vragen ons af of klompen, windmolens, en Delfts blauw nu echt zo Deens zijn?😂 Daarna rijden we door naar Santa Barbara, waar we de auto inleveren en weer op de fiets springen. Even een rondje op de boulevard, lunchen bij een hipster toko (voelt als thuis!) en daarna op het terras van ons motel chillen tot de zon ondergaat. Die avond regelen we ook een camper waarmee we vanuit Los Angeles terugrijden richting San Francisco.

Omdat we de lange afstand tussen Santa Barbara en Santa Monica (al die Santa's zijn best verwarrend) niet in een keer willen afleggen, fietsen we eerst 60 km naar Oxnard. Als we staan te twijfelen of we wel over de freeway mogen, worden we aangesproken door een oudere Amerikaan op de fiets. De man is een typisch voorbeeld van "als de kleren passen wil dat nog niet zeggen dat het je maat is" en is super behulpzaam. Hij zegt dat de freeway heel veilig is vanwege de brede vluchtstrook. Het is maar wat je gewend bent. Het is een prachtig stuk langs de kust en dat we de "occasional dolphin" op de boot in Monterey niet hebben gezien wordt helemaal goedgemaakt als we een groep van zo'n 10 dolfijnen langs de kust spotten. Uit enthousiasme zetten we onze fietsen aan de kant en rennen het strand op om ze te volgen. Ze zijn zo dichtbij dat je ze zou kunnen aanraken als je het water in duikt.

Michiel voelt zich helemaal thuis op het platteland en ontpopt zich tot een ware Bear Grills. Ik daarentegen houd me bezig met hoteldeals en kortingscodes en krijg de bijnaam Coupon Queen 😂 Ik doe mijn naam eer aan en vind een hele goede deal op booking voor een overnachting in Oxnard. Oxnard is een soort Benidorm waar vooral oudere mensen een vakantiehuisje hebben en verhuren. Wij huren zo'n vakantiehuisje aan het strand, met jaccuzzi en bbq op het balkon voor bijna niks. Heerlijk even die luxe na alle motelletjes. 's Avonds nemen we een Uber naar de supermarkt en onze chauffeur komt uit Myanmar en heeft 11 jaar geleden een green card gewonnen in de loterij om naar Amerika te komen. Hij woont en werkt hier nu met zijn vrouw om hun families in Myanmar te ondersteunen. Vorig jaar was ik in Myanmar en we kletsen wat over de situatie in het land, wat een kleine wereld. Die avond maken we een strandwandeling, steken de bbq aan, en nemen een duik in de jacuzzi :D

Vanuit Oxnard maken we onze laatste lange rit naar Santa Monica. Michiel krijgt al snel een lekke band en wonder boven wonder houdt zijn buitenband het helemaal naar onze eindbestemming. Er zit helemaal niets op de route dus we kunnen pas in Santa Monica een nieuwe binnen- en buitenband kopen. De weg is heel mooi, maar ook super druk, dus het is goed opletten. We komen hier steeds meer fietsers tegen, geheel Amerikaanse stijl op mooie fietsen en goed gesoigneerd. Vanaf Santa Monica loopt er een fietspad helemaal tot onze eindbestemming, Venice beach. Super tof om via een fietspad midden op het strand binnen te komen.

De volgende ochtend vroeg fietsen we de laatste 20 km, grotendeels over het strand, naar de ophaallocatie van onze campervan. Wat een mooie ervaring is het geweest om helemaal van San Francisco hier naartoe te fietsen. Altijd buiten, actief en altijd alert op mooie avonturen. Hoewel ik eerder in California ben geweest heb ik het anders beleefd; andere dingen gezien en meegemaakt. Neem bijvoorbeeld de dolfijnen die je vanuit de auto nooit had gezien en het super leuke plaatsje Santa Cruz waarbij ik eerder alleen maar kermis associaties had. De tijd lijkt ook veel langzamer te gaan omdat je per dag zoveel meemaakt en geen ellelange autoritten maakt die best wel saai kunnen zijn. De reacties van de receptionisten van de motels als je vertelt dat je NIET met de auto bent zijn ook goud waard.

Nu is het over met de Comfort, Quality, of Holiday Inn's aan straten zoals Pacific, Ocean, en Seabreeze street. Net als je dacht vrij back to basic te zijn gegaan, gaan we kamperen! We hebben een camper gehuurd via Jucy en hebben nu een paars/groene auto met een soort skibox bovenop. Die skibox, genaamd "The penthouse" kan je open zetten en daar slapen we 's nachts in. Van de buitenkant lijkt het niet groot, maar wij passen er als lange Nederlanders prima in.

Vanuit Los Angeles rijden we naar Joshua National Tree park en komen 's avonds aan op een super leuke en rustige camp ground. Daar koken we onze eerste maaltijd vanuit het keukentje aan de achterkant van onze campervan: taco's. Ze lukken beter dan we hadden durven hopen en na afloop genieten we vanuit ons "penthouse" van de super heldere sterrenhemel 😍

De volgende dag bezoeken we Joshua Tree national park, een woestijnachtig park met duizenden "Joshua tree's", die eigenlijk geen bomen zijn maar een soort cactussen. Bij een prachtig uitzichtpunt klappen we onze net aangeschafte campingstoelen open en maken taco's met de restanten van de dag ervoor. We trekken volop bekijks met onze camper, hoewel je zou verwachten dat ze hier toch wel aan zijn gewend. Na een pitstop bij de Walmart en de Starbucks maken we de lange rit richting Sequoia national park en na een lange, donkere, en kronkelige weg komen we aan op de camping. Gelukkig hebben ze nog 1 plekje en Michiel maakt ons eerste kampvuur 🔥Morgen weer een nieuw avontuur!

1. Francien:
    18 september 2017
    Prachtig verhaal om te lezen en voor jullie om mee te maken nog mooier!
    Liefs Peter en Francien
  2. K W Rietdijk:
    19 september 2017
    Dat is een hele mooie reis die jullie maken waar jullie een hoop mooie foto'Shebben gemaakt .geniet zo lang mogelijk