Hit the road!

8 september 2017

Na een lange dag worden we door Coen en Heidi opgehaald op het vliegveld van San Francisco. Ze komen met twee auto's vanwege onze grote fietskoffers! Door het tijdsverschil van 9 uur zouden we voor ons gevoel naar bed moeten, maar is de dag pas net begonnen. Na een goede bak koffie die we in het gezelschap van Coen en Heidi in hun tuin opdrinken zetten we de fietsen in elkaar en gaan op pad. Het is een kleine 40 km van San Mateo naar San Francisco en Coen fietst met ons mee tot aan de Bay Trail. Dat ik vermoeid ben merk ik pas als ik er na een uur fietsen achter kom dat mijn remmen veel te strak staan, daarom ging het zo moeilijk.. We stoppen even om mijn remmen af te stellen en een cola met mega brownie naar binnen te werken en daarna "vliegen" we naar San Francisco. Tussen de auto's door op de weg, geweldig!

In San Francisco fietsen we over de Golden Gate en gaan daarna de berg op die vlak achter de brug ligt. Hier is het een stuk rustiger, geen fietsers, en we hebben prachtig uitzicht op de brug. We hebben de brug in alle staten gezien, met mist, zon, en half in de mist. Blijft mooi, zo met de stad op de achtergrond. Als we aan het eind van de dag ergens koffie drinken en naast een wat ouder stel zitten die vragen wat we gaan doen zijn we snel uitgepraat. Fietsen boeit ze echt niet. In plaats van de "awesome's" en "amazing's" krijg je alleen maar "be safe's" en "the road is really narrow's" als we over onze plannen vertellen. Stiekem maak ik me toch een beetje zorgen over die Highway 1, waar zijn we aan begonnen?

De volgende dag fietsen we naar Half Moon Bay. Eerst trotseren we de mega steile straten van San Francisco, niet te doen gewoon! Daarna volgt een heel druk stuk en doen we dingen waar je in NL een bekeuring voor zou krijgen (snelweg oversteken??). In Half Moon Bay hebben we ons eerste motel, ik houd ervan. Die nacht slaap ik eindelijk door tot 08:00, Michiel is helaas nog niet van zijn jetlag af.

We hebben nu ongeveer 200 km langs de Highway 1 gefietst en "we are loving it!". Het is een beetje alsof je in NL op de vluchtstrook fietst, hoewel die hier echt bestemd zijn voor fietsers. We komen vrijwel geen fietsers tegen, maar overal staan kleine witte en groene bordjes met "bike lane" erop. Waar er geen ruimte is voor fietsers moet je de weg delen met de auto's en staan er grote borden met "caution, cyclists on the road". We moeten dus wel goed opletten en onze lampjes en spiegeltjes zijn geen overbodige luxe. Highway 1 is heuvelachtig, continue klimmen en dalen, perfect voor mij want dat is precies wat ik leuk vind.

Onze bepakking is ook perfect gebleken, niets teveel of te weinig meegenomen. Elke dag wassen we onze fietskleding met de hand, wringen ze uit in een handdoek en laten ze 's nachts drogen. Vervolgens is de keuze korte of lange broek en wel of geen trui, heerlijk. Gelukkig hebben we ook voldoende "chamois" creme, of zoals wij het noemen "ballen creme" meegenomen, want die zadelpijn..! Door de pijngrens heen haha.

We zijn nu in Santa Cruz, waar het zo leuk is dat we hebben besloten een dagje te blijven. Gisteren hebben we 100 km gefietst en 2 uur gelopen in het Ano Nueve State Park, dus de beentjes kunnen wel wat rust gebruiken. Onderweg stoppen we regelmatig en zo komen we op super leuke plekken waar je met de auto niet zo snel komt. Gister kwamen we bijvoorbeeld in Pescedaro om wat te eten, een klein dorp een stukje van de kust. Daar zat ineens een hipster toko met heerlijke koffie en een koekje ter grootte van onze hand. Verder hebben we bij een local farm kersen gekocht en een kaneel-perzik drankje op bij een "pie ranch". Door het fietsen en de jetlag hebben we continue honger 😅

Michiel is he-le-maal in zijn element, toen we gister aankwamen lagen er heel veel surfers in het water. Op deze beroemde surfspot moet je natuurlijk gesurft hebben ;-) Nu eerst even wat eten in de lobby van ons hotel, hopelijk hebben ze weer een wafel maker :D

1. Sandra:
    8 september 2017
    Hallo jullie wat genieten jullie! Dat lees ik tussen de regels door. Even een dag rust is ook niet verkeerd toch. Be carefull. Xx liefs van ons
  2. Natascha:
    8 september 2017
    Door jullie schrijfstijl reizen we een beetje met jullie mee super leuk. Op naar het volgende avontuur. Geniet!
  3. Francien:
    8 september 2017
    Wat een sportieve onderneming van jullie. Fietsen op vakantie is ook onze passie, maar het aantal km op een dag ligt echt wel lager! Goed dat jullie ook een rustdag inlassen. Geniet ze samen! Wij genieten op afstand mee.